Voi ce gatiti bun si sanatos?

Am marturisit ca citesc mult despre nutritie si alimentatie, din mai multe motive: pentru ca sunt mama de copii mofturosi si capriciosi cand vine vorba de mancare, pentru ca inteleg ca alimentatia noastra are un impact mult mai mare decat s-a crezut in ce priveste starea noastra de bine, longevitatea si calitatea vietii, per ansamblu, dar si pentru ca am 5-6 kg in plus, ceea ce inseamna ca undeva gresesc, chiar daca mananc vegetarian si fac miscare (mers mult pe jos, yoga si bodyart).

Slabesti mancand grasimi, ba nu, multi carbohidrati, ba poti sa mananci orice daca faci sport, vegan e cel mai bine, ba nu, raw vegan e cheia, fructele ingrasa, fructele nu ingrasa.... Cu sare, fara sare, zaharul e ucigasul alb si tot asa. Informatia este atat de contradictorie si de complexa, incat te poti pierde cu usurinta.

Ce am retinut / acceptat eu, foarte pe scurt:
  • Doar in perioada de crestere avem nevoie de trei mese pe zi si doua gustari. Ca si adulti, nevoile noastre nutritionale sunt mult mai mici, putand trai mult si (mai) bine cu o singura masa pe zi si aceea cat mai simpla.  Gresim mancand la fel toata viata si, pe masura ce inaintam in varsta, ne miscam tot mai putin. Ne mai miram ca ajungem grasi, batrani si bolnavi
  • Nu exista dieta buna pentru toti-chiar cred asta. Poate pana la urma este totul in mintea noastra si, in functie de convingerile noastre interne, ne prieste un stil de alimentatie sau nu...cine stie?! Stim totusi prea putine despre cum este conceput corpul nostru, despre alimente si toate efectele ei asupra noastra. 
  • Miscare si legume (inceput ziua cu suc de legume) pare sa fie formula castigatoare pentru mine si pentru foarte multi oameni. Miscare, miscare, miscare pentru a ne pastra mobilitatea, a ajuta limfa sa circule, pentru a elimina toxine si a scapa de stres plus alimente proaspete bogate in apa si lumina, adica legume si fructe crescute 


Va las aici doua retete. Una este din cartea lui Scott Jurek si una din cartea de retete Vegetariana

Apropo de Scott Jurek, iata ce spune despre perioada lui de vegan incepator :
" Cu cat mancam mai bine, cu atat ma simteam mai bine. Cu cat ma simteam mai bine, cu atat mancam mai mult. De cand devenisem vegan, pierdusem un strat de grasime-acel strat care provenea de la consumul de fursecuri, dulciuri, prajituri Twinkies si pizza cu branza, pe care atatia omnivori si chiar vegetarieni le consuma cu nesat. Mi-am dat seama ca pot manca mai mult si tot capat o flexibilitate mai mare decat avusesem vreodata in viata mea.  
Cand am devenit vegan, am inceput sa mananc mai multe cereale integrale si leguminoase, fructe si legume. Pometii imi pareau mai pronuntati, gata mai alungita. Muschi pe care nici nu stiam ca ii am, au devenit mai proeminenti. Mancam mai multm pierdeam in greutate si faceam muschi-toate pe o dieta vegana. Timpul meu de recuperare dupa antrenamente si curse devenea din ce in ce mai scurt. Nu aveam nicio durere nici macar dupa cursele de 80 km. Ma trezeam in fiecare zi cu mai multa energie. "

SALATA DE PASTE DIN FAINA INTEGRALA  
(am facut-o o singura data si am ramas impresionata de combinatia de gusturi si arome. Este foarte gustoasa, usor de facut si foarte satioasa. Partea cea mai grea este, cred, sa ai in casa toate ingredientele in acelasi timp)


INGREDIENTE

500 g paste scurte din faina integrala, fusilli sau penne (eu am folosit fusilli)
3 linguri ulei de masline
2 morcovi de marime medie
1 buchet mic broccoli
1 cana mazare verde (eu am folosit congelata)
1 ardei gras rosu sau verde
2 fire telina apio
4 cepe verzi (eu nu mananc ceapa, rosii si usturoi, asa ca sar mereu peste ingredientele acestea)
1 rosie mare
1/2 cana masline fara samburi


DRESSING

3 linguri otet balsamic
1/4 cana ulei de masline
1 lingura mustar simplu Dijon
1 lingura seminte susan
2 lingurite amestec de verdeturi proaspete: patrunjel, cimbru si busuioc, tocate marunt
120 g branza Cheddar sau mozzarella
sare H si piper negru


1. Fierbeti pastele in apa cu sare, la foc iute, pana devin moi. Scurgeti si clatiti in apa rece.
2. Scurgeti bine si puneti pastele intr-un vas mare. Amestecati cu 3 linguri ulei de masline si puneti deoparte. Lasati sa se raceasca complet inainte de a pune si celelalte ingrediente.
3. Opariti putin morcovii, broccoli si mazarea. Clatiti sub jet de apa rece si scurgeti bine.
4. Taiati morcovii si broccoli in bucatele mici si puneti peste paste cu mazarea. Taiatii ardeiul gras, telina, ceapa verde si rosia in bucatele mici. Puneti peste paste impreuna cu maslinele.  
5. Pentru a face dressing-ul, amestecati intr-un vas mic otetul cu uleiul si mustarul. Adaugati susanul si verdeturile. Potriviti de sare si piper si mai puneti otet daca simtiti nevoia. Adaugati branza si turnati peste paste. Lasati sa se patrunda aromele timp de 15 minute inainte de a servi. 


RETETA PENTRU MIC DEJUN-GRANOLA CU MERE SI SCORTISOARA


Scott Jurek, in cartea Mananca si alearga

Reteta cu mei, spanac si muguri de pin este aceasta

Comentarii